پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
اتحادیه جهانی کشتی با برگزاری سبک جدیدی از رقابت های کشتی بانوان با لباس فرم ویژه و پوشیده موافقت کرد
شعارسال: کشتی کلاسیک بانوان شاید برای خیلی‌ها ناشناخته باشد اما با پیشنهاد فدراسیون کشتی مبنی بر برگزاری رقابت‌های کشتی کلاسیک بانوان (با لباس فرم ویژه و پوشیده) کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی برگزاری این رقابت‌ها را با این فرم پذیرفت و قرار است این کشتی در سال‌های آینده بیشتر شناخته شود. برگزاری مسابقات کشوری به منظور تشکیل تیم ملی از جمله اقداماتی است که فدراسیون کشتی قصد دارد آن را بزودی انجام دهد و مسابقات کشتی کلاسیک را حتی در سطوح بالاتر برگزار کند. نایب رئیس بانوان فدراسیون کشتی در خصوص این موضوع به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «کشتی کلاسیک در حقیقت فرم جدیدی از کشتی است. در این کشتی از فنون کشتی آزاد استفاده می‌شود و در حقیقت همان کشتی آزاد است و تنها در فرم پوشش کشتی گیران بانو و اوزان کشتی تغییراتی ایجاد شده است. اوزان این کشتی از 50 کیلوگرم آغاز می‌شود و به 75 کیلوگرم ختم می‌شود.»

مریم منظمی ادامه می‌دهد: «در دنیا برخی از کشتی گیران خانم گلایه‌هایی بابت فرم پوشش داشتند و با پوشش دوبنده با مصدومیت‌هایی مواجه می‌شدند و در کل راحت نبودند به همین منظور فدراسیون کشتی ایران نوعی پوشش جدید را تهیه و در اختیار اتحادیه جهانی کشتی قرار داد که با تأیید اتحادیه جهانی همراه بود. این پوشش به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اول شامل لباس بادی است که کشتی گیران به تن می‌کنند و بخش دوم شامل پیراهن و شلوارک است.»

یکی از بالاترین خطاهایی که در کشتی بانوان و در المپیک روی می‌دهد کشیدن موی سر است. به همین منظور فدراسیون کشتی پوششی برای آن در نظر گرفت که علاوه بر عدم تکرار چنین خطایی، گوش کشتی گیر بانو هم دچار شکستگی نشود. او در خصوص پوشش موی سر و گوش می‌گوید: «کشتیگیران بانو از گوش بند و پوشش سر هم استفاده می‌کنند که هدف از این کار جلوگیری از شکستگی گوش و کشیدگی موی سر است که اکثر کشتی گیران در دنیا با این موضوع مواجه هستند و از آن رنج می‌برند.»

* مریم منظمی به ابهامات پاسخ میدهد

نایب رئیس بانوان فدراسیون کشتی در پاسخ به این سؤال که آیا در کشتی کلاسیک هر دو کشتی گیر باید از این پوشش استفاده کنند، می‌گوید: «این ابهامی است که وجود دارد و برخی‌ها تصور می‌کنند که طرف مقابل می‌تواند با دوبنده در کشتی کلاسیک حضور یابد در حالی که این گونه نیست و هر دو طرف باید با پوشش جدید کشتی بگیرند. قطعاً با معرفی این طرح می‌توان در آینده شاهد بود که کشتی گیران بانو در سراسر جهان از این پوشش استفاده کنند.» فدراسیون کشتی ایران برنامه‌های ویژه‌ای برای معرفی این کشتی به جهانیان دارد. فدراسیون کشتی در نظر دارد تا اواخر مهرماه مسابقات کشوری کشتی کلاسیک برگزار شود و پس از آن مسابقاتی با حضور سه تیم داخلی و خارجی در ایران برگزار کند. علاوه بر این فدراسیون کشتی می‌تواند با دعوت از تیم‌های مختلف خارجی به ایران، نسبت به توسعه کشتی کلاسیک بانوان در بین کشورهای دیگر اقدام کند.

منظمی می‌گوید: «ما برای ترویج این رشته «گانا واسیلنکو» مدرس کشتی از کشور اوکراین را به ایران دعوت کردیم و این مدرس کشتی کلاس‌های 4 روزه در 13 استان کشور برگزار خواهد کرد. همچنین قرار است یک مدرس از کشور ژاپن به ایران بیاید و فدراسیون هم در بخش تربیت کشتی گیران و هم تربیت مربیان در همه استان‌ها اقدام کند.»

نایب رئیس بانوان فدراسیون کشتی می‌افزاید: «تیم ملی کشتی کلاسیک نداریم و قطعاً پس از برگزاری مسابقات کشوری نفراتی را به‌عنوان تیم ملی انتخاب خواهیم کرد تا در این رشته فعالیت کنند. با گذشت زمان در نظر داریم که مسابقات بین‌المللی کشتی کلاسیک هم برگزار شود. یکی از اهدف ما شناساندن این پوشش به کشتی گیران بانو در سراسر جهان است و یکی دیگر از اهداف ما رفع محدودیت‌هایی است که کشتی گیران بانوی ما در سطوح بین‌المللی دارند.»

** نیم نگاه

تفاوت کشتی «آزاد» زنان با سبک «کلاسیک»

کمیته بین‌المللی المپیک از مدت‌ها پیش، اتحادیه جهانی کشتی را ملزم کرده تا تعداد اوزان کشتی مردان و زنان در المپیک برابر شود. در حال حاضر 12 وزن در کشتی مردان و 6 وزن در کشتی زنان وجود دارد. قرار است این اوزان در عدد 9 برابر شود. اما نکته مهم تفاوت کشتی «آزاد» زنان با سبک «کلاسیک» است. در واقع کشتی سبک «کلاسیک» که دیروز تأیید شد، در فنون تفاوتی با کشتی آزاد ندارد و تفاوت آن در «پوشش کامل» است و اینکه به جای دو تایم 3 دقیقه ای(کشتی آزاد زنان)، کشتی گیران در دو تایم 2دقیقه‌ای به مبارزه خواهند پرداخت. کشتی گیران سبک کلاسیک با آزادکاران هیچگاه به رقابت نخواهند پرداخت و این دو سبک متفاوت خواهد بود. اگر این سبک جا بیفتد و فراگیر شود، 3 وزن را در المپیک به خود اختصاص خواهد داد و 6 وزن هم به کشتی آزاد زنان.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 23 ، تاریخ انتشار: 20 تیر 1396، شماره: 6540 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین